mandag den 3. oktober 2011

Søndag aften, i Afrika

Jeg fik den ide, at prøve at fortælle- male et billede af Afrika ved aften.
Jeg sidder og nyder det på terassen. Strømen er selfølgelig gået, så jeg sidder endnu i mørke, og bare lytter og suger, til den sorte Afrikanske aften.Kl. er ca. 1/2 9
Jeg kikker op på himmelen, hvor skyerne truer med regn. Jeg sidder her i varmen, ca. 24-26 og ser op under palmerne, mangotræerne, og kan lige ane deres frugter, samt bananklaser fra palmerne. Fra palmerne hænger også stor frøstande i alle farver, som kæmpestore parykker. Stuebirken er her store træer, yogopalmerne ligeså. Bukenvillerne i alle farver pryder hegnet til vores hus, og alle buskene her i haven er Hibiskus, og andre stueplanter derhjemme. Duften af Afrika er så spisielt, og så alle de lyde, fra spisielle fugle, og dyr, det er slet ikke til at blive færdig med at indsuge alt, virkelig spisielt
Jeg sidder ganske stille, og lytter til sikaderne der synger alle veje, jeg elsker den lyd, og pludselig ser jeg et firben på va 10-12 cm ,løbe forskrækket på muren lige ved siden hvor jeg sidder, og samtidigt pusler det i buskene, og der kommer andre farvestråelde dyr ud, men de løber forskrækket væk, da de mærker at de ikke er alene.
Jeg kan sidde sådan i timevis, og bare insnuse Afrika, med alle den spisielle lyde og lugte. Lugte af varm jord, støv, affald, røg fra plastik og affald, en meget spisiel sammenblanding, som er duften af Afrika. Jeg tænker på" Mit Afrika", som Karen Blixen skildrede. Jeg tænker hun har siddet på samme måde som mig nu, på sin terasse.
I nobolaget kan jeg høre musik, og Innocent fortæller at det er et før bryllupsgilde.Det er stadig sådant, at før en datter skal giftes væk, holdes der et gilde der er større en selve brylluppet, hvor hele den kommende mands familie kommer med gaver i stor stil, til pigens familie, for på den måde at købe og betale for pigen. Det kan være en ko, en ged, et fjernsyn, et køleskab, høns, ja måske en bil. Når så selve bryllupet findes sted, som en lille fest, føres pigen til mandens hjem, næsten som slave, da hun jo er betalt i dyre domme, og så bare har at makke ret. Hun skal føde børn, passe hus og mand, og hendes frihed er totalt slut. Det er sådant et gilde de holder i nobolaget, og Innocent kommer ud og skutter sig, han kan ikke lide den måde, det er så frygtelig. De er ikke kristne, kan han høre på musikken, og skutter sig igen, uha, det vil han aldrig være med til, det er simelpthen en handel.
Et andet sted kan jeg høre nogle synge, jeg tror der også er et kristent møde et sted, og det er muligvis udendørs. Da alting er meget meget lydt her, kan man bare næsten ikke blive færdig med at indsnuse Afrika, med alle dens dufte, lyde dyr så farverige, så hele paletten er i brug.
Jeg håber at du kan få et lille billede af hvodan Afrika lugter og føles ved aften. Klokken er nu elleve, og det er tid at komme i seng.Godnat Afrika, godnat til enhver der følger. Solveig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar