mandag den 24. februar 2014

Mandag 24/2 2014

Kære Alle Venner
Jeg havde en en vidunderlig ro og fred i dag, da Jens har været ude af huset. Det har været en lise for sjælen. Den negative ånd har været væk, jeg kunne trække vejret, og nyde freden uden skæld ud.


Først skal der vaskes lidt igen og derefter skulle der købes ind, da huset jo også skal fungere.

Så har jeg  talt med Frank, jeg ville gerne vide om han kunne blive færdig med huset de næste tre dage, så der kunne tages nogle billeder af det færdige resultater. Han skulle have flere penge til sand, cement og vand. men der er ingenting der er let i Uganda.. Så godt vi har Bridget, for nu var gode råd dyre. Hvordan fik vi penge sendt til Frank, ingen penge ingen materialer.
Men her i Uganda har de noget de kalder mobilmonny. Altså kan pengene sendes i mobiltlf. og det måtte blive løsningen.
Jeg fik fat  i Bridget, og hun lovede at gøre det for, jeg ville gerne  om han kunne blive færdig de næste 3 dage.

Så da jeg havde Bridget, ville vi aftale møde i Agape 3 hjemmet, hvor de i al den tid, vi har Lejet huset, havde strømproblemer. Så havde strøm og så havde de ikke. Så nu var det en NOK.

Jeg havde sagt  Bridget at hun ikke skulle betale husleje, før de havde sat en  måler op, og  at alle tingene er på rette plads, så nu havde de ventet siden d. .. 15, at jeg ville få tid til et møde med udlejeren . når han ikke kan et ord engelsk, ville Bridget og være den der skulle oversætte 

Så det blev bestemt at mødet skulle være kl 3, så ville hun sørge for at  David var til stede.

Jeg kørte derud, og vi fik aftalt med Milly, omkring festen der skal holdes inden vi tager hjem. Så kom Bridget, og til sidst David og en ven Emanuel, som kunne snakke engelsk.

Jeg sagde til David, at nu skulle de få tingene i orden, ellers fik de ingen penge. Der er ikke et målerskab, med måler og alt det der. Det er simpelthen et kabel der er sat meget primativ på huset, og som er forbundet til et andet hus. Men kablet var igen rykket fra, for der var ikke betalt. Det er livsensfarlig, kan kun være tilladt her i Uganda. Så de havde ingen strøm.
David vred sig noget, og sagde at det ville koste en masse penge, og de havde ingen. En sang jeg kender alt for godt. Now monny, now monny.
Men jeg sagde at nu var det nok, tingene skulle bringes i orden.
David takkede for at vi havde malet huset inde som ude, det var han glad for. Jeg sagde at vi Danmark tager vare på tingene, og passer på dem, vi gjorde det vi skulle, men de skulle også gøre hvad de skulle, ellers var det slut. David sagde nu, at han altid havde været glad for os, da han altid har fået pengene til tiden, denne gang var den første gang, han ikke fik.

Men så tog vennen over,og sagde at de gerne ville gøre det, men de havde ingen penge, så hvis vi ville give dem huslejen nu, og 1 måned, så ville de få tingene bragt i orden.
Jeg spurgte Bridget om hvad hun menet, men hun mente nok det gik.
Jeg sagde at så var det i orden, men jeg ville have det på papir, med underskrifter, og det fik jeg, og så vil tiden vise hvor meget der var i de underskrifter.
Jeg sagde at hvis de fik alle tingene i orden, ville vi betale vores egen strømregning, ikke via David, nu var det bare nok.

Så da jeg igen kom hjem, var jens kommet tilbage, og den dårlige ånd med ham. Uha.
Men vi må se, nu er der mange ting der skal gøres færdig, da der ikke er mange dage tilbage, og der skal gerne være orden på det hele her, når vi tager tilbage til Danmark.

Herfra de kærligste hilsner Solveig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar