tirsdag den 11. februar 2014

Tirsdag d.11/2 2014



Så er en ny dag op rundet, og Jens er frisk igen, og det er bare dejlig. Han har godt nok været slap, men nu er kræfterne vendt tilbage.

Det er stadig sommer, med høj sol fra morgenen af, og vi nyder det fuldt ud.
I dag kl. 10, har vi aftalt med Moses, at han skulle leje en bil, og komme og køre os ud i Buchen hvor han kommer fra. Jeg vil gerne ud at hilse på den mand, Moses far, som jeg sendte penge til, fordi tyve var brudt ind i huset, og stjal alting, og slog ham så han brækkede benet 2 steder, og efterlod ham der. han skulle på hospitalet, men de ville ikke røre en finger, uden de havde set penge, så derfor ringede Moses, en sen lørdag aften, og jeg sendte penge.

Nu ville jeg så ud at besøge ham, og se hvordan han havde det. De har sat ham sammen, men ikke særlig godt, og han kan intet lave, og færdes kun ved hjælp af en stor stok(hegnspæl), ja det er Uganda.

Vi kom derud, og det var et dejligt sted, om ikke der havde været så mange muslimer, og troldomskræfter, men sådan er det ude på landet, de fleste steder.
Moses far boede i et hus hos Moses søster, som er den eneste til at dyrke al jorden, da der var en anden søster som også gik med hegnspæl.
De havde en masse godt jord, men hvor de trænger til at lære at dyrke det, de har ingen forstand på det, og det skriger til himmelen, over det lidt de får ud af det. Tænk at sidde mit i et spisekammer, og sulte ihjel, er det ikke bare for dumt.nej hvor ville vi gerne hjælpe, og jeg kunne heller ikke lade være med at komme med nogle simple gode råd, det er bare for dumt, at bilde dig ind at du er fattig, men burde være millionær.

Vi fik besøget gjort, og givet dem lidt sukker, ris og brød, det er hvad man kommer med her, når vi tager på besøg.

Derefter gik turen tilbage, og vi skulle have Esau op, for nu ville jeg besøge dem i hjemmet, og jeg havde hørt at de havde fået et barn mere, så nu er de 5.Jeg havde pakket en masse tøj, det kunne de nok trænge til, og så afsted. Vi fandt ham, han kom op at køre, og så hjem til familien.
Så var vi rigtignok i Afrika. Det stinkende af affald, skidt og møj var overalt, samt en masse børn der rendte rundt i skidtet. men vi kom til Esaus hjem, og hun er altid så glad for at se mig, og vi var så velkommen. De fik tøjet, vi snakkede, og de var så glade og velsignede.

Så skulle vi videre til Vivi og Daniels skole (Esaus) 2 børn som har sponsor. Jeg ville møde børnene, og høre hvordan det går i skolen, om tingene flytter sig. Esau og hans kone kan ikke engelsk, så det kan være lidt svært med hjemmearbejde, når der ingen er til at hjælpe dem.
Men skolen sagde at de klarede sig fint, de gjorde meget for at hjælpe dem.
Jeg fik betalt skolepenge, frokost og skoleuniform til dem begge, og så var vi færdige der.

Videre til Desteni Niger og Weis skole( Moses) 2 børn som har sponsor. Jeg skulle høre hvordan det går dem. De er meget dygtige begge to, og begge forældre kan snakke lidt engelsk, og derfor hjælpe dem, så det tegner rigtig godt.
Jeg havde givet Moses pengene til at betale skolepenge samt alt det andet, så det var gjort. Vi fik en dejlig snak med lærene, og de hentede børnene, så vi kunne få taget billeder af dem.Dejligt.

Så til sidst hjem til Moses, og hilse på Margret og Good hart, og også der havde jeg en masse godt tøj og sko, samt mad med. Hun er altid så taknemmelig, og vi er altid så velkommen. Vi havde en dejlig snak med Margeret.

Så var det tiden til at komme hjem, og jeg trængte til at være alene, for der var forskellige ting i dag der gjorde mig rasende, og gal i skralden, og det er hårdt, men hvad der sker en gang imellem her.

De kærligste hilsner  Solveig og Jens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar