søndag den 31. oktober 2010

Skak mat

Nu vil jeg tage en opsamling på denne uge.Vi havde ingen strøm i 6 dage, og det var ikke nemt at have batterierne ladet op på computer og telfonerne. Bilen har stået brak i 3 1/2 dag, da den måtte have gearkassen repaeret. Så det har været umuligt at gøre noget, kun det vi kunne nå til fods, og det var kun det allernødvendigste i vores lille supermarked her, ellers intet.
Jeg kunne ikke skrive på bloggen, sende mail eller noget da der ikke var strøm på batterierne, så der blev tid til at slappe af. Men vi ved alle at det er ikke let, hvis det ikke er planlagt i programmet, men sådan blev det.Og havde Innocent ikke stået på deres tæer til sidst, så havde bilen nok stået til rep. endnu, men til sidst, veg han ikke fra dem, så de foretog sig noget, og de blev da også færdig under stor protest.
Strømmen har været et kapitel for sig. Det er Afrika, og her fungere alting som vinden blæser. Måske skulle vi have købt en generator til 3-5 tusind kroner, for at være sikker på at have strøm, men det er for mange penge at sætte i en sådan maskine nu. For det andet så larmer de frygtelig, og oser gør de også. Vi har siddet ved stearinlys om aftenen, og hørt på 3-4 generatoer, det er ikke særlig sjovt, men det var vi bare nødt til.Men jeg bryder mig ikke om de maskiner, ville hellere finde en lydløs løsning, hvis det bliver nødvendig. Innocent var bekymret for, hvis vi havde haft besøg fra Danmark, og det så ikke fungerede, hvad ville de sige.
Gearkassen havde næsten været færdig til igen at blive puttet i bilen, men så opdagede de at de havde glemt en lille dims, og så kunne de begynde forfra at skille det hele ad,og det tager tid, da de ikke her har alle de moderne hjælpemidler, så enden blev at det hele igen lå i atomer, før de så måtte begynde forfra. Da savnede jeg et dansk værksted.
Det var også ugen som jeg har brugt på at rejse et menneske op, da hun har fået et sponsorbarn, men det vil jeg skrive om for sig selv, men det har kostet meget tankevirksomhed, og også penge, og resultatet blev ikke negativt.
Innocent havde meget skolearbejde, da han skal til eksamen hver dag i næste uge, og skal have alt læst igennem, hvad de har haft hele året, så han må have tid til at gøre det færdig, og også det har været et problem med at vi ikke havde lys om aftenen, så kunne han ikke læse stoffet igennem.
Så han var nødt til at gøre det om dagen, samtidig at han skulle passe sin skole, og også gerne skulle stå på værkstedet ved bilen, for at der skete noget der. Han er virkelig kommet på arbejde, men han tager det meget godt, og jeg tror det hjælper ham til at tage ansvar for et arbejde og en familie når den tid kommer, og det er godt at være rustet til lidt af hvert.
Fredag kl. ca 4 kom så vores strøm tilbage, det var bare så vidunderligt, og tro det eller lad være men lørdag blev bilen så igen køreklar så vi kunne komme videre i programmet.Vi er virkelig skak mat her uden en bil, du kan intet, og hvis du vil tage en taxi, vil du blive snydt så vandet driver af dig, fordi du er hvid. Det er sådan her, at ser de en hvid "mosongo" ser de en bank, og en kæmpe chance til at score kassen, så det er ikke en udvej jeg bryder mig om, jeg bliver så gal hver gang jeg ser mig snydt.
Men i alt dette har vi det godt, vi klarer problemerne som de kommer, vi er friske og raske begge to. Vi har et dejligt sted at bo, hvor der fuld sikkerhed, og det er virkelig dejlig når alt udenfor er som tjære. Vi har heldigvis gaskomfur, så vi har kunnet lave mad, varme vand til kaffe og vask, så det har gået.
Men oven på sådan en uge lærer man at skønne på når tingene fungere"normalt". Solveig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar